1. Опрацюйте матеріал за підручником Л. Масол "Мистецтво" 10-11 клас ст. 132-133.
2. Опрацюйте матеріал, зробіть конспект.
Музичний імпресіонізм — музичний напрямок, аналогічний імпресіонізму в живописі, що склався у Франції в останню чверть XIX ст. — початку XX ст., перш за все у творчості Еріка Саті, Клода Дебюссі і Моріса Равеля. Потім імпресіонізм поширився і в інших країнах. Як напрямок, імпресіонізм надав неоціненний вплив на майбутні стилі та музичні течії.
Характерними рисами цього стилю в музиці є:
• відтворення настроїв, які одержують значення символів, різноманіття і складності міського побуту, свіжості і безпосередності сприйняття світу;
• фіксація ледь вловимих психологічних станів, викликаних спогляданням зовнішнього світу, зображення випадкових ситуацій, сміливість композиційних рішень;
• тяжіння до поетичної пейзажної програмності;
• витончена поетизація старовини, екзотика, інтерес до тембрової і гармонічної барвистості тощо.
Музику імпресіонізму зближує з імпресіонізмом у живописі перш за все прагнення передавати скороплинні, безпосередні враження від явища, півтони, напівтіні барвистості та кольорової гамми, близькість до природи. Не оминули увагою художники і композитори цього напрямку колоритні жанрові замальовки і музичні портрети.
Імпресіонізм
у музиці отримав перше втілення в творчості Клода Дебюссі (1862 – 1918) –
найяскравішої сторінки історії французької музики.
Писав у стилі, який
називається імпресіонізмом, терміном, який він ніколи не любив, його музика є
перехідною формою від пізньої романтичної музики до модернізму в музиці XX сторіччя.
Біографія
Народився в містечку Сен-Жермен-ан-Ле,
поблизу Парижа. Музичну
освіту здобув у Паризькій консерваторії (1872—1884), де займався по класу фортепіано та композиції. Після закінчення консерваторії
отримав Римську премію (за кантату «Блудний син»), в 1885—86 роках як
стипендіат жив у Римі. У 1887 році
повернувся до Парижа. Дебюссі виступав як піаніст і диригент з виконання
власних творів, а також як музичний критик. В останні роки життя багато
концертував в Англії, Італії, Росії
переважно з власними творами. Помер у Парижі.
Творчість
Дебюссі — основоположник
музичного імпресіонізму. У своїй творчості спирався на французькі музичні
традиції: музика французьких клавесиністів, лірична опера і романс. Значним був
вплив російської музики (М. П. Мусоргський, М. А. Римський-Корсаков), а також
французької символістської поезії та імпресіоністського живопису. Дебюссі
втілив у музиці швидкоплинні враження, якнайтонші відтінки людських емоцій і
явищ природи. Свого роду маніфестом музичного імпресіонізму вважали сучасники
оркестрову «Прелюдію до „Післяполуденного відпочинку фавна“, в якій проявилися
характерні для музики Дебюссі хиткість настроїв, витонченість, вишуканість,
примхливість мелодики, колористичність гармонії.
Лев Бакст. Ескіз декорації до балету «Післяполудневий відпочинок Фавна»
Один з найзначніших творів
Дебюссі — опера «Пеллеас і Мелізанда», в якій досягнуте повне злиття
музики з дією. Дебюссі відтворює суть неясного, символічно-туманного поетичного
тексту.
Блискучістю і в той же час
прозорістю оркестрової палітри відмічені 3 симфонічних ескізи «Море»
(1905) — найільший симфонічний твір Дебюссі. Композитор збагатив засоби
музичної виразності, оркестрову і фортепіанну палітру. Він створив
імпресіоністську мелодику, що відрізняється гнучкістю нюансів і, в той же час,
розпливчатістю.
Дебюссі створив новий фортепіанний
стиль (етюди, прелюдії). Його 24 прелюдії для фортепіано, з поетичними назвами
(«Дельфійські танцівниці», «Звуки й аромати розвіваються у вечірньому повітрі»,
«Дівчина з волоссям кольору льону» тощо), створюють образи м'яких, деколи
нереальних пейзажів, імітують пластику танцювальних рухів, навівають поетичні бачення,
жанрові картини. 24 прелюдії для фортепіано – це
своєрідна енциклопедія імпресіоністських образів. Творчість Дебюссі, одного з
найбільших майстрів ХХ століття, мала істотний вплив на композиторів багатьох країн.
Твори Дебюссі за життя митця завжди викликали
ажіотаж і полеміку, проте він визнавав у музиці тільки одного законодавця –
"слух", єдине правило – "задоволення". Музичні ідеї
видатного французького імпресіоніста надихали художню фантазію багатьох
композиторів ХХ століття.
Клод Дебюссі - "Острів радості"
Музичні ідеї видатного французького композитора Клода
Дебюссі надихали багатьох композиторів ХХ ст. Вони справили значний вплив на
творчість українського композитора Федора Якименка (1876—1945), який тривалий
час жив у Франції.
3. Творче завдання. Порівняти ознаки імпресіонізму в музиці та
живописі, дібрати до творів Клода Дебюссі репродукції картин художників-імпресіоністів (3-4 на вибір)
Роботи надсилайте за адресою:vevtonenko@gmail.com
Немає коментарів:
Дописати коментар