вівторок, 24 березня 2020 р.

Група А 28. Мистецтво.

Тема. Твори К. Дебюссі — енциклопедія імпресіоністських образів.
 1. Опрацюйте матеріал за підручником Л. Масол "Мистецтво" 10-11 клас ст. 132-133.  
2. Опрацюйте матеріал, зробіть конспект.
Музичний імпресіонізм — музичний напрямок, аналогічний імпресіонізму в живописі, що склався у Франції в останню чверть XIX ст. — початку XX ст., перш за все у творчості Еріка Саті, Клода Дебюссі і Моріса Равеля. Потім імпресіонізм поширився і в інших країнах. Як напрямок, імпресіонізм надав неоціненний вплив на майбутні стилі та музичні течії.
Характерними рисами цього стилю в музиці є:
• відтворення настроїв, які одержують значення символів, різноманіття і складності міського побуту, свіжості і безпосередності сприйняття світу;
• фіксація ледь вловимих психологічних станів, викликаних спогляданням зовнішнього світу, зображення випадкових ситуацій, сміливість композиційних рішень;
• тяжіння до поетичної пейзажної програмності;
• витончена поетизація старовини, екзотика, інтерес до тембрової і гармонічної барвистості тощо.

Музику імпресіонізму зближує з імпресіонізмом у живописі перш за все прагнення передавати скороплинні, безпосередні враження від явища, півтони, напівтіні барвистості та кольорової гамми, близькість до природи. Не оминули увагою художники і композитори цього напрямку колоритні жанрові замальовки і музичні портрети.
Імпресіонізм у музиці отримав перше втілення в творчості Клода Дебюссі (1862 – 1918) – найяскравішої сторінки історії французької музики.

Клод Ашіль Дебюссі́ (1862 - 1918) — французький композитор, піаніст, диригент, музичний критик.
Писав у стилі, який називається імпресіонізмом, терміном, який він ніколи не любив, його музика є перехідною формою від пізньої романтичної музики до модернізму в музиці XX сторіччя.
Біографія
Народився в містечку Сен-Жермен-ан-Ле, поблизу Парижа. Музичну освіту здобув у Паризькій консерваторії (1872—1884), де займався по класу фортепіано та композиції. Після закінчення консерваторії отримав Римську премію (за кантату «Блудний син»), в 1885—86 роках як стипендіат жив у Римі. У 1887 році повернувся до Парижа. Дебюссі виступав як піаніст і диригент з виконання власних творів, а також як музичний критик. В останні роки життя багато концертував в Англії, Італії, Росії  переважно з власними творами. Помер у Парижі.
Творчість
Дебюссі — основоположник музичного імпресіонізму. У своїй творчості спирався на французькі музичні традиції: музика французьких клавесиністів, лірична опера і романс. Значним був вплив російської музики (М. П. МусоргськийМ. А. Римський-Корсаков), а також французької символістської поезії та імпресіоністського живопису. Дебюссі втілив у музиці швидкоплинні враження, якнайтонші відтінки людських емоцій і явищ природи. Свого роду маніфестом музичного імпресіонізму вважали сучасники оркестрову «Прелюдію до „Післяполуденного відпочинку фавна“, в якій проявилися характерні для музики Дебюссі хиткість настроїв, витонченість, вишуканість, примхливість мелодики, колористичність гармонії.

Лев Бакст. Ескіз декорації до балету «Післяполудневий відпочинок Фавна»
Один з найзначніших творів Дебюссі — опера «Пеллеас і Мелізанда», в якій досягнуте повне злиття музики з дією. Дебюссі відтворює суть неясного, символічно-туманного поетичного тексту.
Блискучістю і в той же час прозорістю оркестрової палітри відмічені 3 симфонічних ескізи «Море» (1905) — найільший симфонічний твір Дебюссі. Композитор збагатив засоби музичної виразності, оркестрову і фортепіанну палітру. Він створив імпресіоністську мелодику, що відрізняється гнучкістю нюансів і, в той же час, розпливчатістю.
Дебюссі створив новий фортепіанний стиль (етюди, прелюдії). Його 24 прелюдії для фортепіано, з поетичними назвами («Дельфійські танцівниці», «Звуки й аромати розвіваються у вечірньому повітрі», «Дівчина з волоссям кольору льону» тощо), створюють образи м'яких, деколи нереальних пейзажів, імітують пластику танцювальних рухів, навівають поетичні бачення, жанрові картини. 24 прелюдії для фортепіано – це своєрідна енциклопедія імпресіоністських образів. Творчість Дебюссі, одного з найбільших майстрів ХХ століття, мала істотний вплив на композиторів багатьох країн.
Твори Дебюссі за життя митця завжди викликали ажіотаж і полеміку, проте він визнавав у музиці тільки одного законодавця – "слух", єдине правило – "задоволення". Музичні ідеї видатного французького імпресіоніста надихали художню фантазію багатьох композиторів ХХ століття.

Клод Дебюссі - "Острів радості"


Музичні ідеї видатного французького композитора Клода Дебюссі надихали багатьох композиторів ХХ ст. Вони справили значний вплив на творчість українського композитора Федора Якименка (1876—1945), який тривалий час жив у Франції.
3. Творче завдання. Порівняти ознаки імпресіонізму в музиці та живописі, дібрати до творів Клода Дебюссі репродукції картин художників-імпресіоністів (3-4 на вибір)

Роботи надсилайте за адресою:vevtonenko@gmail.com

Немає коментарів:

Дописати коментар