Тема. Апостроф.
1. Опрацюйте матеріал підручника О. Авраменка "Українська мова" 10 клас параграф 29, ст. 90 Занотуйте в зошитах правила правопису апострофа
2. Перегляньте відео
2. Перегляньте відео
3. Виконайте вправи
Вправи і завдання до теми „Апостроф”
1. Поясніть вживання (невживання) апострофа.
Багрянець, верб’я, здоров’я, врятувати, тім’я, солов’ї, міжгір’я, крюк, кар’єрист, порядок, гравюра, мільярд, курйоз, віньєтка, мюридизм, Жульєн, кювет, свято, від’ємний.
2. Перепишіть слова, вставляючи, де потрібно, апостроф, поясніть його вживання.
Торф...яний, цв...яшок, В...ячеслав, різьб...яр, любов...ю, різдв...яний, Св...ятослав, з...умисний, з...єднати, під...обідати, під...їхати, моркв...яний, роз...яснити, розз...явити, пів...ананаса, пів...Азії, пів...ягоди, пів...Європи, дит...ясла, двох...ярусний, між...ярусний, духм...яний, миш...як, Х...юстон, п...юпітр, кур...йозний, б...язь, кур...єр, Лук...янович, ін...єкція, серп...янка, жовч...ю, верф...ю, грав…юра.
3. Утворіть прикметники.
Морква, трава, дерево, свято, тьма, мільйон, мільярд, без язика, міжгір’я, пір’я, мавпа, три яруси, з дитячих ясел, Мерефа, жирафа.
4. Перепишіть, записуючи літерами слова, подані у фонетичній транскрипції.
[йун'іс'т'], [р'із'б'ар], [анан'йін], [л'убов], [с'в’ато], [пор'адок], [двохйарусний], [пол'с'кий].
5. Перепишіть, знімаючи риску.
I. Географ Жан Батист Д/Анвіль, історик Джон 0/Донован, скульптор П’ер Жан Д/Анже, новеліст О/Генрі, романіст Габріеле Д/Аннунціо, драматург Юджин О/Ніл, мушкетер Д/Артаньян, актор Пітер О/Тул.
II. 1920 року героїню французького народу Жанну Д/Арк було зараховано до сонму святих (З журн.). Бернардо О/Хіггінс – один з керівників війни за незалежність іспанських колоній в Америці (З підручн.). Жак Арсен Д/Арсонваль – засновник біофізики. Принцип Д/Аламбера – один з основних принципів динаміки (Зі словн.). В бійниці небо стало темно-синім, не стало вже червоного віночка на голові малої Жанни Д/Арк, а ми співали... (Леся Українка) Шон О/Кейсі! Дружби токи – вічні, вічні, не пропащі (П. Тичина). О/Коннор – поширене ірландське прізвище. Роль Скарлетт О/Хара у кінофільмі «Звіяні вітром» – одна з улюблених ролей відомої актриси Вів’єн Лі.
6. Перепишіть речення, виправте помилки у словах, у яких повинен вживатись апостроф.
1. Для молодих плечей легкий є неба вюк... 2. Вітай життя! І на привіт тобі я понесу мяке, та в панцир крицевий закуте серце. 3. В квітчастій скрині співний корінь, пянливе зілля, віск, насіння та на самому дні три зорі, трьох перстенів ясне каміння. 4. Стіл ясеновий, на столі словянський дзбан, у дзбані сонце. 5. В червонім дзбані мятний трунок, зелені краплі яворові. 6. Росте хлопя, мов кущ малини, підкови на шляхах дзвенять. 7. Завія зелені, пожежа зелені, і квіття курява, і соловїні схлипи. 8. Кружляють, мов помяте листя, сни дентисток над вирвами нудних мелодій бормашини. 9. Немов метелик полумяний, на кущ тернини сонце сіло. 10. Відштовхуємо землю, наче мяч.
(Із творів В.-І. Антонича)
7. Запишіть слова у дві колонки: з апострофом, без апострофа.
Дев_ятсот, серм_яга, хутор_янин, зв_язок, духм_яне, пор_ядок, без_язикі, тьм_яна, Солов_йов, медв_яний, п_ятсот, арф_яр, посер_йознішав, дзв_якнути, розв_язана, помор_янин, сузір_я, вар_яг, від_їзд, роз_ятрити, різьб_яр.
Вживання апострофа
Тестові завдання
1. Позначте рядок, у якому всі слова вживаються з апострофом:
А. Мар_яна, ім_я, б-юро, в_йокнути;
Б. під_їзд, рум_яний, тьм_яний, б_юджет;
В. плем_я, зв_язка, з_йомка, п_юпітр;
Г. кар_єра, фортеп_яно, кав_ярня, валер_янка.
2. Позначте рядок, у якому допущено помилку:
А. прем’єра, роз’їзд, Касян, харків’янин;
Б. дев’ятсот, присвята, реп’ях, духмяне;
В. приїзд, сузір’я, посерйознішав, п’ятдесят;
Г. п’ятниця, духмяний, перев’ють, червяк.
3. Позначте рядок, у якому в усіх словах у перекладі з російської вживається апостроф:
А. пять, соловьи, связать, гарячий;
Б. поверье, память, праздник, гвоздь;
В. мягкий, бьется, примятый, Татьяна;
Г. мышцы, имя, увянуть, память.
4. Позначте рядок, у якому в усіх словах у формі орудного відмінка однини вживається апостроф:
А. нагадування, ім’я, прапор, жовч;
Б. піч, сіль, радість, подорож;
В. кров, мати, любов, верф;
Г. повість, скатерть, тюль, радість.
5. Установіть відповідність між словами та правилами їх написання:
А. прем’єра, ін’єкція, О’Генрі, Руж’є; Б. полум’я, п’ятсот, в’юн, в’яз; В. під’яремний, роз’їзд, перед’-ювілейний; Г. рядок, Рюрикович, пряник, кучерявий. | 1. апостроф після Ø 2. після р на поч. слова 3. іншомовні слова 4. після б, п, в, м, ф, якщо перед ними немає іншого приголосного |
6. Позначте рядок, у якому в усіх словах іншомовного походження вживається апостроф:
А. Омел_ян, Севаст_ян, Н_ютон, Р_язань;
Б. м_юзикл, грав_юра, н_юанси, б_юст;
В. кур_єр, фельд_єгер, п_єдестал, бар_єр;
Г. Марсел_єза, к_ювет, кан_йон, д_як.
7. Позначте рядки, у яких є „зайве” слово:
А. двох’ярусний, пів’ящика, дит’ясла, з’явитись;
Б. м’яч, рум’яний, торф’яний, в’янути;
В. під’їхати, об’єднання, роз’юшити, дзвякнути;
Г. п’ятнадцять, сім’я, дев’ять, п’ятсот.
8. Позначте рядки, у яких всі слова написано правильно:
А. миш’як, Рів’єра, круп’є, ател’є;
Б. вольєра, Мюнхен, карбюратор, вар’єте;
В. Д’Арк, крюшон, дистриб’ютор, п’юпітр;
Г. Сирдар’я, сеньйор, кювет, духмяна.
Немає коментарів:
Дописати коментар