1. Опрацюйте матеріал підручника О. Авраменка "Українська мова" 10 клас параграф 23, ст. 72-73 Занотуйте в зошитах правила чергування у-в, і-й.
2. Виконайте вправи
► Повторити правила милозвучності (чергування у/в, і/й, з/зі/із). Записати текст, розкриваючи дужки.
Хлопець сидів, (обі,обій,об)нятий м’якою радістю: широкий світ клався йому (перед,переді,передо) очі. Здало (ся,сь) йому, що вийшло (із-за,з-за) хмари сонце, (і,й) він побачив себе загорненим (у,в) хмару (в)огненного світла. Озирнув (ся,сь), бо подумав, що жінки перестарали (ся,сь) там, на кухні, (і,й) запалили дім, але палала (в,у)же ціла (в)улиця і (в,вв,ув)есь краєвид (перед,переді,передо) очима. Тоді він зрозумів, що світло горить (у,в) ньому самому. Мозок його освітила миттєва блискавка — чудове сяйво (у,в)війшло (в,у) його душу, запліднивши навіки його життя. (В,у) серце (в,у)пала іскра блаженства, залишивши (в,у) ньому назавжди відчуття неба. Звів очі (й,і) пізнав раптом космос, повний нескінченного простору, густо заповнений круглими темними та ясними тілами. Погідний ритм (у,в)пізнав він (у,в) (в,у)сьому — там, (у,в) небі, (і,й) тут, на землі: рух планет, соку (і,й) крові, рух живих та мертвих тіл. Він збагнув раптом: не мертвий світ лежить навколо нього, а жива тремтлива матерія, що виповнює небо, землю (і,й) (в,у)се, Живу присутність він пізнав (у, в)сьому, і це наповнило його справжнім щастям. Зрозумів: (у,в)есь світ дивовижно (у,в)ладжено (і,й) (в,у)се діє співмірно до добра кожному, а основним принципом світу є все-таки любов (В. Шевчук).
► У поданих словах поставити наголос. Звірити зі словником. Слова з подвійним наголошенням підкреслити.
Діалог, виразний, глядач, оглядач, кілометр, сантиметр, апостроф, дефіс, арахіс, читання, питання, заслання, вигнання, Євангеліє, вимова, помилка, кулінарія, асиметрія, черговий, олень, черга, волошковий, простий, диспансер, ведмедиця.
► Виконати тестові завдання.
1. У яких рядках у всіх словах правильно поставлено наголос?
А Міліметр, український, ознака, решето;
Б кидати, кішка, літопис, чорнозем;
В квартал, вузький, підуть, дочка;
Г спина, роблю, знайдеться, довезти;
Д болотистий, дошка, загадка, дозиметр.
2. Наголос на другому складі має кожне слово рядка.
А справіку, самшит, обвід, обух;
Б азбест, аналог, щавель, обрання;
В одержати, б’ючи, юферс, юрист;
Г юхта, хом’як, страйкар, радист;
Д юрський, хозарин, сторіччя, радієвий.
3. Наголос на третьому складі має кожне слово рядка.
А чорноліс, авіація, п’ятизначний, баклажан;
Б акафіст, бандероль, безпатентний, гвинтовий;
В аксіома, юродивий, самоук, бюлетень;
Г біжутерія, асфальтовий, буханець, вероніка;
Д артикул, бляшаний, валовий, вересневий.
4. Наголос на четвертому складі має кожне слово рядка.
А алмаатинець, самоучитель, електросвердло, ізометрія;
Б веретено, винагорода, громадянин, допоміжний;
В винагороджений, запліснявілий, інвестувати, клітковина;
Г копійчаний, наднормовий, неподалеку, перевірний;
Д надстроковий, перекрасити, переносний, перестарок.
5. Неправильно наголошено слово в рядку.
А засипка;
Б кістковий;
В вишиванка;
Г копійчаний;
Д спина.
6. Неправильно наголошено слово в рядку.
А чутно;
Б тятива;
В тисовий;
Г солодощі;
Д русло.
7. Наголос на першому складі має кожне слово рядка...
А абичий, авгієві, олені, яловичина;
Б азимут, справіку, обруч, обстріл;
В огріх, баєвий, фольга, юань;
Г безмір, фолієва юнкерський, хохуля;
Д фойє, форте, форум, юрмитися.
8. Позначте рядок, у якому допущено помилки в чергуванні у — в; з — зі; і — й.
А Ішли літа; перекладати зі словником; день у день, дивитися у вікно;
Б жити в Уфі; діти в школі; поговори зі мною; світ учить розуму;
В купалася у хвилях; одна дорога й озеро; Володимир і Ярослав; росла в гаю;
Г прочитала у книжці; тести із англійської мови; вокзал в Одесі; переконала в своєму.
9. Позначте рядок, у якому чергування і — й, у — в відповідає правопису.
А Піднявся вгору, вірю у тебе, уклали угоду;
Б дощ іде, море і степ, дні й ночі;
В батьки і діти, купатися в хвилях, в будень і свято;
Г у нього в очах, навчається в інституті, сказав усе.
10. Прийменник (в) треба писати в реченні у рядку:
А Десь (у,в) натхненні молодім Каменяр будує дім.
Б Небо безхмарне, ніби виполоскане (у,в) синьці.
В Не спитавши броду, не лізь (у,в) воду.
Г Стоїть на видноколі мати — (у,в) неї вчись.
11. Визначте речення, у якому порушена милозвучність.
А І блідий місяць на ту пору з-за хмари де-де виглядав (Т. Шевченко).
Б Мітить у п’ятки, а попадає в ніс (Народна творчість).
В Чую луну трембіти, бо в ній спів Карпат і Веховини (І. Чендей).
Г Рідна мова — це найособистіша сфера обстоювання свого «я». (І. Дзюба).
12. Укажіть рядок, у якому фонетичні варіанти слів впливають на їх значення:
А вголос — уголос;
Б вдача — удача;
В урожай — врожай;
Г узимку — взимку.
Немає коментарів:
Дописати коментар