1. Опрацюйте матеріал за підручником Л. Масол "Мистецтво" 10-11 клас ст. 75-76.
2. Опрацюйте матеріал, зробіть конспект.
Стилі арабської каліграфії
Арабська каліграфія, або
мистецтво зображення слова, є ключовим елементом ісламської культури, такою ж
невід'ємною її частиною, як мусульманство або арабська мова. В
арабських країнах це мистецтво було доведено до абсолютного ступеня
довершеності. Володіння каліграфією в арабських країнах з часом стало
показником освіченості та духовної довершеності. Причиною розвитку художньої
каліграфії була релігія. Коран не забороняє зображення людей та тварин
на малюнках, але з розповсюдженням ісламу були успадковані і
вкорінені в той час забобони проти образотворчого мистецтва. Зображення живих
істот призводили до поклоніння їм. Це
обмеження призвело до розквіту каліграфії. Арабська каліграфія стала вживатись
не тільки для створення копій Корану, але й в розписі порцеляни, в
оформленні килимів та інших тканин, на монетах та в архітектурі. Першим
із канонічних почерків вважаються куфі (від назви міста Куфа в
Іраку), геометризовано-монументальний та тяжіє до прямих ліній та чітких геометричних форм. Його
використовували, зокрема, для створення перших написаних рукою копій Корану.
Інший стиль - насх («листування»),
горизонтальний, строгий почерк, який використовувався в листуванні та створенні
ділових паперів, і для цих цілей продовжує вживатись дотепер в різних
варіаціях. Вважається, що від нього ведуть свій родовід усі пізніші варіації
арабської каліграфії. Для документів, які видавали державні
органи Османської імперії, було розроблено спеціальний шрифт дивані
. Це дуже витончений декоративний шрифт із великими діагональними завитками,
але досить легкий для читання. Ще одним цікавим витвором ісламських каліграфів була тугра — стилізоване зображення
імен османських султанів, яке вживалось як віза для імператорських указів.
Пізніше тугру використовували як царську емблему на монетах і печатках
аналогічно тому, як європейські монархи використовували герби або монограми.
Всього відомо 35 тугр османських падишахів і всі вони справжні витвори
мистецтва.
Завдання для учнів
- Які причини
появи художньої каліграфії?
- Назвати стилі арабського письма
- Де використовувалась арабська каліграфія?
Арабеска в живописі, архітектурі
Паралельно з розвитком
каліграфії виникали й удосконалювалися види письмового орнаменту, який
використовувався не тільки для прикрашання рукописів, але і в
прикладному мистецтві. Аяти Священного Корану і висловлювання Пророка, записані
каліграфічної в'яззю, прикрашали стіни мечетей, Медресе і палаців. Мудрі
вислови, вставлені в рослинний чи геометричний орнамент, надавали особливої
краси всіляким глиняним і бронзовим виробам. Закономірність і форми, які
поєдналися у геометричних фігурах, лягли в основу сплетінь арабської
геометричної в'язі. Такі узори європейці називають арабесками.
Дивовижні за красою і задумом геометричні, рослинні та письмові орнаменти
не просто радують око, вони відображають філософські принципи нескінченності,
гармонії і різноманітності.
Суворі традиції визначили
релігійну заборону на зображення людей і тварин, особливо в тих випадках, коли
це може призвести до обожнювання творінь або може відвернути увагу від
поклоніння Аллаху.
У так
званому "квітковому стилі" філософи Сходу бачили можливість
висловлювати мрії людства про спокій, красу, щастя.
Завдання для учнів
- Які специфічні ознаки притаманні
орнаменту арабесок?
- На яких предметах та площинах їх
використовували?
- Які філософські принципи
відображають арабески?
Творчість видатного художника – мініатюриста К.Бехзада
Кемаль-ад-Дін Бехзад - перський
художник-мініатюрист, який працював в Гераті з 1468 по 1506 рік і визнаний
одним з найбільших майстрів Гератської школи мініатюри і всього сходу. За походженням
був таджиком. Працював мініатюристом у тімурідівській бібліотеці Герата і після 1522 року в Тебризі. Створював динамічні багатофігурні композиції на
сюжети з історії народів Середньої Азії, ілюстрував «Бустан» Сааді, «Хамсе» Нізамі та ін. Писав також портрети. Бехзада підтримував
великий гуманіст Навої. Мав багато
наслідувачів та учнів. Творчість тісно пов'язана з народною традицією,
відзначається рисами реалізму в
зображенні пейзажу та передачі побутових деталей.
Бехзад Кемаль-ад-Дін —
неперевершений для свого часу колорист та майстер
композиції.
Бехзад в історії перського мистецтва є напівлегендарною фігурою. Відгуки
про нього сучасників і пізніших авторів стали причиною того, що його руці
приписується велике число робіт - мініатюр і малюнків, з якими фахівці до цих
пір не змогли розібратися остаточно.
Точна дата народження художника
невідома, її приблизно розміщують між 1455 і 1460 роками. Оскільки ніде немає
згадок про його знатне походження, можна припускати, що Бехзад був вихідцем з
родини небагатих городян або ремісників. За повідомленнями істориків, Бехзад
рано залишився сиротою. Виховував його відомий каліграф і художник Мірек Наккаш
Хорасані, який при дворі Султана Хусейна Байкара займав високу посаду кітабдара
- начальника бібліотеки. Деякі джерела повідомляють, що був ще один художник,
Бенкет Саїд Ахмед Тебрізі, якому Бехзад зобов'язаний своїм мистецтвом. Крім
того, на формування особистості Бехзада і його світогляду великий вплив зробив
Алішер Навої, візир, поет і гуманіст. Історики вважають, що Навої був
безпосереднім покровителем молодого таланту. А Хондемір стверджує, що вже в 23
роки Бехзад став провідним художником Гератської майстерні. У
мініатюрах він проявляє себе як майстер пейзажу, і як майстер
батальних сцен, і як майстер зображень людських фігур і їх індивідуальних
особливостей. Йому належить безліч художніх нововведень.
У 1490-х роках указом Султана Хусейна Байкара Бехзад
був призначений главою султанської кітабхане - бібліотеки і майстерні по
листуванню книг. Тепервін не тільки створює мініатюри і малюнки,
але здійснює керівництво проектами і керує роботою художників. . У Бехзада було
багато послідовників і учнів. Мистецтво художника мало довге відлуння,
і вплинуло на середньоазіатський і монгольський живопис.
Завдання для учнів
- Дайте визначення поняттю
“жанр”.
- Назвіть жанри живопису, які Вам
відомі
- У якому жанрі написані
картини К.Бехзада?
3. Перегляньте відеопрезентацію "Стилі арабської каліграфії. Арабеска в живописі та архітектурі"
3. Творче завдання.
Створіть альбом анти-стрес з графічних арабесок, дайте їм емоційні назви.
Роботи надсилайте за адресою:vevtonenko@gmail.com
Немає коментарів:
Дописати коментар