пʼятницю, 10 квітня 2020 р.

Група П 15. Мистецтво.

Тема. Стилі арабської каліграфії. Арабеска в живописі, архітектурі. Творчість видатного художниак-мініатюриста К.  Бехзада.
1. Опрацюйте матеріал за підручником Л. Масол "Мистецтво" 10-11 клас ст. 75-76.  
2. Опрацюйте матеріал, зробіть конспект.

Стилі арабської каліграфії
   Арабська каліграфія, або мистецтво зображення слова, є ключовим елементом ісламської культури, такою ж невід'ємною її частиною, як мусульманство або арабська мова. В арабських країнах це мистецтво було доведено до абсолютного ступеня довершеності. Володіння каліграфією в арабських країнах з часом стало показником освіченості та духовної довершеності. Причиною розвитку художньої каліграфії була релігія. Коран не забороняє зображення людей та тварин на малюнках, але з розповсюдженням ісламу були успадковані і вкорінені в той час забобони проти образотворчого мистецтва. Зображення живих істот призводили до поклоніння їм.  Це обмеження призвело до розквіту каліграфії. Арабська каліграфія стала вживатись не тільки для створення копій Корану, але й в розписі порцеляни, в оформленні килимів та інших тканин, на монетах та в архітектурі.  Першим із канонічних почерків вважаються куфі (від назви міста Куфа в Іраку), геометризовано-монументальний та тяжіє до прямих ліній та  чітких геометричних форм. Його використовували, зокрема, для створення перших написаних рукою копій Корану. Інший стиль - насх («листування»), горизонтальний, строгий почерк, який використовувався в листуванні та створенні ділових паперів, і для цих цілей продовжує вживатись дотепер в різних варіаціях. Вважається, що від нього ведуть свій родовід усі пізніші варіації арабської каліграфії.  Для документів, які видавали державні органи Османської імперії, було розроблено спеціальний шрифт  дивані . Це дуже витончений декоративний шрифт із великими діагональними завитками, але досить легкий для читання. Ще одним цікавим витвором ісламських каліграфів  була тугра — стилізоване зображення імен османських султанів, яке вживалось як віза для імператорських указів. Пізніше тугру використовували як царську емблему на монетах і печатках аналогічно тому, як європейські монархи використовували герби або монограми. Всього відомо 35 тугр османських падишахів і всі вони справжні витвори мистецтва.
Завдання для учнів
 - Які причини появи художньої каліграфії?
 - Назвати стилі арабського письма
 - Де використовувалась арабська каліграфія?
Арабеска в живописі, архітектурі
     Паралельно з розвитком каліграфії виникали й удосконалювалися види письмового орнаменту, який використовувався не тільки для прикрашання  рукописів, але і в прикладному мистецтві. Аяти Священного Корану і висловлювання Пророка, записані каліграфічної в'яззю, прикрашали стіни мечетей, Медресе і палаців. Мудрі вислови, вставлені в рослинний чи геометричний орнамент, надавали особливої краси всіляким глиняним і бронзовим виробам. Закономірність і форми, які поєдналися у геометричних фігурах, лягли в основу  сплетінь арабської геометричної в'язі. Такі узори європейці називають арабесками.
Дивовижні за красою і задумом геометричні, рослинні та письмові орнаменти не просто радують око, вони відображають філософські принципи нескінченності, гармонії і різноманітності.
Суворі  традиції визначили релігійну заборону на зображення людей і тварин, особливо в тих випадках, коли це може призвести до обожнювання творінь або може відвернути увагу від поклоніння Аллаху.
У так званому "квітковому стилі" філософи Сходу бачили можливість висловлювати мрії людства про спокій, красу, щастя.
   Завдання для учнів
 - Які специфічні ознаки притаманні орнаменту арабесок?
 - На яких предметах та площинах їх використовували?
 - Які філософські принципи відображають арабески?
Творчість видатного художника – мініатюриста К.Бехзада
   Кемаль-ад-Дін Бехзад - перський художник-мініатюрист, який працював в Гераті з 1468 по 1506 рік і визнаний одним з найбільших майстрів Гератської школи мініатюри і всього сходу.  За походженням був таджиком. Працював мініатюристом у тімурідівській бібліотеці Герата і після 1522 року в Тебризі. Створював динамічні багатофігурні композиції на сюжети з історії народів Середньої Азії, ілюстрував «Бустан» Сааді«Хамсе» Нізамі та ін. Писав також портрети. Бехзада підтримував великий гуманіст Навої. Мав багато наслідувачів та учнів. Творчість тісно пов'язана з народною традицією, відзначається рисами реалізму в зображенні пейзажу та передачі побутових деталей. Бехзад Кемаль-адін — неперевершений для свого часу колорист та майстер композиції.
   Бехзад в історії перського мистецтва є напівлегендарною фігурою. Відгуки про нього сучасників і пізніших авторів стали причиною того, що його руці приписується велике число робіт - мініатюр і малюнків, з якими фахівці до цих пір не змогли розібратися остаточно.
  Точна дата народження художника невідома, її приблизно розміщують між 1455 і 1460 роками. Оскільки ніде немає згадок про його знатне походження, можна припускати, що Бехзад був вихідцем з родини небагатих городян або ремісників. За повідомленнями істориків, Бехзад рано залишився сиротою. Виховував його відомий каліграф і художник Мірек Наккаш Хорасані, який при дворі Султана Хусейна Байкара займав високу посаду кітабдара - начальника бібліотеки. Деякі джерела повідомляють, що був ще один художник, Бенкет Саїд Ахмед Тебрізі, якому Бехзад зобов'язаний своїм мистецтвом. Крім того, на формування особистості Бехзада і його світогляду великий вплив зробив Алішер Навої, візир, поет і гуманіст. Історики вважають, що Навої був безпосереднім покровителем молодого таланту. А Хондемір стверджує, що вже в 23 роки Бехзад став провідним художником Гератської майстерні. У мініатюрах він проявляє себе як майстер пейзажу, і як майстер батальних сцен, і як майстер зображень людських фігур і їх індивідуальних особливостей. Йому належить безліч художніх нововведень.
У 1490-х роках указом Султана Хусейна Байкара Бехзад був призначений главою султанської кітабхане - бібліотеки і майстерні по листуванню книг. Тепервін не тільки створює мініатюри і малюнки, але здійснює керівництво проектами і керує роботою художників. . У Бехзада було багато послідовників і учнів. Мистецтво художника мало довге відлуння, і вплинуло на середньоазіатський  і монгольський живопис.
         Завдання для учнів
  - Дайте визначення поняттю “жанр”.
 - Назвіть жанри живопису, які Вам відомі
 - У якому жанрі написані картини  К.Бехзада?
3. Перегляньте відеопрезентацію "
Стилі арабської каліграфії. Арабеска в живописі та архітектурі"
3. Творче завдання.
Створіть альбом анти-стрес з графічних арабесок, дайте їм емоційні назви.
Роботи надсилайте за адресою:vevtonenko@gmail.com

Немає коментарів:

Дописати коментар