вівторок, 12 травня 2020 р.

Група П 35. Українська мова.

Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Конспектування висловлювання, що сприймається на слух.
1. Опрацюйте теоретичний матеріал.
Повсякденне життя кожного з нас пов'язане з наполегливим оволодінням новими знаннями, з умінням спілкуватися, чітко, лаконічно формулювати й висловлювати думку про почуте, прочитане та побачене. Треба виробити для цього певні вміння й навички, набути відповідного досвіду.
Треба вміти законспектувати статтю або лекцію, виділити і зафіксувати тези свого або чужого висловлювання, скласти план прочитаного або почутого.
У студентів незмінним атрибутом їхнього життя поряд з лекціями, семінарами, заліками є конспекти, передусім конспекти почутих лекцій.
Вам вже відомо, що конспект складається з плану, стисло викладених основних положень, фактів і прикладів. Проте у конспекті можна не лише зафіксувати почуте й прочитане, а й висловити своє ставлення до нього, записати власні думки.
Звичайно, скласти тези чи законспектувати друкований текст легше завдяки наявності зорових образів-слів. Сприймаючи чужі висловлювання на слух, треба водночас аналізувати почуте і записувати в такій послідовності, в якій ми його сприймаємо.
Конспект почутого, як правило, ведеться в окремому зошиті, проте записи почутих теле- і радіопередач, інтерв'ю можна занотувати на окремому папері.
На відміну від конспекту прочитаного, конспектування ви­словлювання, що сприймається на слух, значно обмежене в часі, а тому з цією метою часто вдаються до скорочень окремих слів, словосполучень.
Це, насамперед, часто вживані слова або терміни, які повторюються в тексті, а також різні умовні позначення.
Так, правила вимагають, щоб у скороченнях слів не було букв на позначення голосних та м'якого знака. Повторювані терміни позначаються першою великою літерою слів, що входять до ЇЇ складу, а нові терміни записуються повністю.
Треба пам'ятати, що однаково погано і детально конспектувати почуте, і зовсім не робити заміток. Детальне конспектування створює ілюзію роботи, адже під час такого конспектування ніколи аналізувати текст, виділяти основні положення, робити висновки.А відсутність записів призводить до значної втрати тексту, оскільки сприйняття дуже вибіркове. Ми чуємо в основному те, що хочемо почути. У всіх інших випадках, як правило, увага знижується. А для цього необхідно робити записи.

Отже, у конспекті найголовніше - доцільність і зрозумілість
Пам'ятка
Як складати конспект тексту, що сприймається на слух
Слід водночас аналізувати почуте і записувати в такій послідовності, у якій ми його сприймаємо. Зокрема необхідно:
•  осмислювати основний зміст тексту;
•  виділяти смислові частини (інформацію, що стосується однієї мікротеми);
•  у кожній смисловій частині виділяти ключові слова і фрази;
•  виокремлювати головну й додаткову інформацію в кожній частині;
•  фіксувати основну інформацію в конспекті (основну думку, стислі докази і приклади).
2. Виконайте завдання.
Уявіть, що ви є учасником науково-популярної конференції для старшокласників на тему «У світі фактів і гіпотез». Законспектуйте подане висловлювання з голосу рідних. За потреби скористайтеся поданою вище пам'яткою.
ЗУБАМИ МУДРОСТІ КЕРУЄ МОЗОК
Усі ви, напевне, чули про зуби мудрості. Це корінні зуби, які зазвичай з'являються в людини у віці 17-25 років. Серед сучасних стоматологів прийнято вважати, що зуби мудрості називають так тому, що вони прорізаються значно пізніше за інші зуби - у віці, коли людина мудріша, ніж у дитинстві. Але чи все так просто?
Усього зубів у людини - 32, причому 4 з них - зуби мудрості, «зайві», адже вони не впливають на функціонування жувальної системи. Зуби мудрості можна назвати своєрідним рудиментом», оскільки в сучасної людини вони не задіяні в процес травлення. Річ у тім, що в процесі еволюції щелепа людини зменшилася за рахунок вживання більш м'якої їжі і вийшло так, що для зубів мудрості в ній просто не залишилося «роботи». Тому, коли прорізається зуб мудрості, людина переважно страждає від нестерпного болю, переживає вкрай неприємні відчуття.
Можливі три негативні варіанти розвитку, пов'язані із зубом мудрості. По-перше, він може прорізатися не до кінця, заважаючи при цьому прилеглим зубам. Такий процес зазвичай супроводжується запаленням і болем. По-друге, зуб мудрості іноді прорізується дуже довго, а отже, запалення буде тривалим і при цьому супроводжуватиметься підвищенням температури й нестерпним болем. Це загрожує ускладненнями, наприклад запаленням прилеглих тканин. Нарешті, ще один імовірний варіант - це коли зуб мудрості не прорізується взагалі. Однак, незважаючи на відсутність, він небезпечний, адже може спричинити ушкодження коренів сусідніх зубів або зачепити нерви. У цьому разі необхідна термінова консультація в стоматолога і, можливо, операція з видалення зуба мудрості.
Зуб мудрості міститься в глибині щелепи, тому не завжди доступний для чищення, в результаті чого може розвинутися карієс. Його пломбування через віддаленість не завжди буває успішним.
То що ж виходить: зуб мудрості абсолютно безкорисний? І тільки завдає шкоди? Але для чого ж тоді природа нам дала його? Хіба в природі є непотрібні елементи? Відомий американський психолог Луїза Хей, відповідаючи на ці запитання, пише, що зуби в нашому організмі символізують рішучість, а труднощі саме із зубами мудрості свідчать про те, що «людина не відводить місця у своїй свідомості для закладання міцного фундаменту подальшого життя». Отже, ідеться про таке звичне поняття — про «мудрість». Виходить, що, найімовірніше, мудрість у назві «зубів мудрості» наші предки розуміли не так буквально, як це сприймають сучасні стоматологи.
За психофізичним зв'язком видно, що якщо людина до 17-25 років володіє мудрістю настільки, щоб бачити власне життя, розуміти його сенс і виявляти рішучість втілювати свої плани в життя, то жодних проблем із зубами мудрості не буде. Тобто ці зуби чітко виявляють, наскільки людина є мудрою. То, може, саме тому вони так і називаються? Наші предки були набагато спостережливішими за сучасних лікарів і шукали причину не в тканинах і яснах, а в людській душі.
Щоб перевірити, наскільки ці думки мають сенс, звернімося і до історії. Виявляється, що із зубами мудрості пов'язано дуже багато легенд і прикмет. Причому в різних культурах до зубів мудрості ставляться по-різному, але однаково вважають ці зуби особливими. Давні слов'янські повір'я свідчать, що цей зуб з'являється тоді, коли людина досягає мудрості, духовної зрілості, набуваючи захисту вищих сил і предків. Той же, в кого прорізалися всі чотири зуби мудрості, завжди вважався наймогутнішим духовно, його називали охоронцем роду. Було також прийнято заговорювати зуби мудрості окремо від решти зубів. Для цього сам «власник» цих незвичайних зубів нашіптував на воду заклинання: «Мудрість - моя, захист - мій, цур, хвороба - не моя!». Після цього воду слід було випити або пополоскати рота.
У наукових дослідженнях теж є докази того, що зуб мудрості пов'язаний із внутрішнім світом людини. Так, німецький лікар Фолль у своїх працях доводить, що кожен зуб пов'язаний із певним органом тіла людини, а захворювання певного зуба - це сигнал про те, що якийсь орган нездоровий. Так-от зуби мудрості Фолль пов'язує із психікою.
Ми живемо в епоху, коли люди перестали бути жертвами свого організму і перетворилися на його господарів. Сьогодні всі фізичні проблеми закорінені в наших мізках. Відповідно, виходить, що якщо ви володієте мудрістю, тобто рішуче йдете життям, проблем із зубами взагалі і з зубами мудрості зокрема просто не має існувати.
Тож будьте мудрими у повному сенсі цього слова і пишайтеся своїми здоровими зубами мудрості! (Із журналу).
*  Рудимент - те саме, що рудиментарний орган (недорозвинений, зникаючий, залишковий).
II      Зіставте свій конспект з надрукованим текстом. Зверніть увагу, чи всі основні положення висловлювання ви зафіксували та чи зрозумілі вам ваші записи.
III.   Поміркуйте, чи можна вважати прослуханий текст науково-популярним. Визначте сферу його використання, тему й основну думку. Проаналізуйте роль вступної, основної і заключної частин тексту.
IV. Розкажіть про почуте своїм рідним, друзям, користуючись конспектом.

 Виконайте завдання одного з поданих варіантів.
 Варіант А. Прослухайте вдома по радіо чи телевізору висловлювання певної особи і законспектуйте. Підготуйтеся до усного відтворення змісту почутого (з використанням конспекту).
Варіант Б. Доберіть із газети (журналу, посібника) науково-популярну чи публіцистичну статтю. Законспектуйте цю статтю з голосу  когось Із рідних. Підготуйтеся до усного відтворення змісту висловлювання (з використанням конспекту).
Роботи надсилайте за адресою:vevtonenko@gmail.com

Немає коментарів:

Дописати коментар